Boer zoekt consument

De relatie tussen boer en consument is de afgelopen jaren afgenomen door de globalisering van de voedselketen. Ook is de voedselketen zelf een probleem waardoor de relatie met onze voeding is veranderd. Er zitten veel partijen tussen, waardoor er tegenwoordig kinderen zijn die denken dat melk in de fabriek wordt gemaakt. ‘Boer zoekt consument’ is een conceptvisie voor de introductie van een nieuw voedselsysteem in het Vechtdal in Overijssel. Deze formule hersteld de relatie met onze voeding op een vernieuwende wijze. Om de voedselbeleving te versterken en tegelijkertijd de consumptie van lokaal en gezond voedsel aantrekkelijk te maken voor de consument wordt er een supermarktformule voorgesteld op het platteland. Deze formule is gekoppeld aan infrastructurele knooppunten, aan het recreatienetwerk en aan het landschap van de Vecht. Een soort McDonald’s concept, maar dan gericht op lokaal en gezond voedsel in een zeer recreatieve aantrekkelijke omgeving. Online kan men boodschappen bestellen exact op maat (geen voedselverspilling) en afhalen bij de supermarkt door de drive-in waarbij je tussen het vee en de akkers rijdt (snel en gemakkelijk). Je kunt er in het weekend zelfs een leuk uitje van maken. Boodschappen doen, een ronde wandelen door het landschap, een kop koffiedrinken, lunchen of een kijkje nemen bij de boer bijvoorbeeld. Eigenlijk is het een hybride vorm tussen een natuurbelevingscentrum en een supermarkt, maar dan met grote meerwaarde voor zowel de boer als de consument.

Locatie: Vechtdal
Jaar: 2015
Thema: Plattelandsontwikkeling
Opdrachtgever: Academie van Bouwkunst Amsterdam
Samen met: Vibeke Gieskes